هنرمند مطرح کشوری:سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها پیوند دهنده تمدن فرهنگی و اجتماعی ملت ایران و عراق

محمد ترک، دبیر بخش پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در گفت و گو با مرکز رسانه این سوگواره اربعین را به عنوان پدیده ای مهم با ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و اظهار داشت: اربعین گواه حرکت و پویایی تاریخی شیعه است که توجه جهان را به خود معطوف ساخته است. شیعیان قرن‌ها با حرکت مخفیانه، جریان سازی در سایه و به دور از توجه حکام ظالم سعی در پیشبرد اهداف خود داشته اند.

وی با بیان اینکه اربعین به عنوان یک فریاد رسا از حنجره شیعیان پیام قرن ها سکوت و مظلومیت را فریاد می‌زند؛ بیان داشت: پیامی که حاوی رنج‌های بی شمار در حق اهل بیت پیامبر و البته بشارت ظهور آخرین منجی بشریت است. از این حیث و به سبب عمق معنا و محتوای این رویداد بی‌سابقه باید با زبان هنر توجه عموم مردم منطقه و جهان را به آن جلب نماییم.

این هنرمند مطرح کشوری با اشاره به اثرگذاری سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در اتصال تمدنی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران و عراق عنوان داشت: خوزستان به سبب هم‌مرزی با کشور عراق سالانه محل رجوع میلیون ها زائر ایرانی و خارجی است به نوعی می‌توان گفت نقطه اتصال تمدنی، فرهنگی و اجتماعی دو ملت ایران و عراق استان خوزستان است؛ از طرفی نیز در اکثر شهرهای این استان صدها موکب بوسیله اقوام گوناگون دایر می‌شود که شبانه‌روزی مشغول خدمت به زوار هستند. به لحاظ کثرت مواکب و خادمین اربعین می‌توان گفت خوزستان نخستین استان در تمام کشور است.

وی افزود: سوگواره پایتخت موکب‌ها ضمن توجه به نقش کلیدی مردم این استان در رویداد بزرگ اربعین سعی دارد تا از دو منظر ملی و تمدنی نیز به زوایای گسترده اربعین بپردازد.

دبیر بخش پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در خوزستان ادامه داد: سوگواره پایتخت موکب‌ها اقدامی هنری در راستای کشف استعدادهای مردمی است که خارج از قاب رسانه‌های رسمی ابعادی زیبا و شگفت انگیز از راهپیمایی اربعین به نمایش می گذارند.

ترک با اشاره به اثرگذاری گارگاه‌های آموزشی در رشد و کشف استعدادهای هنری ابراز داشت: یکی از نقاط قوت سوگواره پایتخت موکب ها در دور دوم برگزاری استفاده از اساتید مجرب کشوری و استانی بود تا علاقه‌مندان به زمینه‌های هنری را آموزش دهند. این کارگاه‌ها در سطح استان برگزار شد و همه تلاش دبیرخانه و اساتید بر آن بود تا سطح کیفی آثار ارسالی به نسبت گذشته بالاتر رود و همچنین افراد دارای استعداد شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی می گوید: مزیت دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها آن است که به همه افراد با هرسطحی این باور را القاء می‌کند که برای تولید یک اثر هنری زیبا تلاش کنند و توانایی‌های خود را دست کم نگیرند.

این هنرمند مطرح کشوری در پایان تصریح می کند: بی‌شک این سوگواره با توجه به ظرفیت های مردمی و هنری ویژه ای که دارد می‌تواند منشاء اثرگذاری در ابعاد بین‌المللی باشد، هرچند هم‌اکنون در گام‌های نخست آن هستیم اما اگر مسئولین فرهنگی و هنری استان اهتمام ویژه‌تری نسبت به حمایت از این سوگواره داشته باشند می‌توان گفت که در ادوار آینده از کشورهای متعدد جهان هنرمندان و عموم مردم به این جریان خواهند پیوست.

ترک در پایان اظهار داشت: ما در آینده نیازمند توسعه دبیرخانه سوگواره، گسترش نگاه بین المللی، جلب حمایت‌های ملی و البته دائمی نمودن دبیرخانه آن هستیم تا در طول سال فعالیت‌های خود را با قدرت انجام دهد.