مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی: چرایی اهمیت پرداختن به اربعین با زبان هنر/سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها، مواکب را به نماد هویتی مردم خوزستان تبدیل کرده است

محمد شهباز گهروئی، مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان در گفت و گو با مرکز رسانه دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها، اربعین را یکی از رویدادها و اتفاقات مهم تمدنی شیعه دانست و اظهار داشت: رویداد عظیم اربعین یکی از اتفاقاتی است که در تسریع تحقق رسیدن به تمدن نوین اسلامی ما را یاری خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش اساسی هنر برای نمایش زوایای مختلف و پنهان رویداد عظیم اربعین حسینی، عنوان داشت: مسئله اربعین تنها یک پیاده روی و حرکت ظاهری نیست، معارف و موضوعات مختلفی در حوزه معرفتی و بصیرتی در این مسیر رخ می دهد که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

شهباز در ادامه هنر را بالاترین و بهترین ابراز برای انتقال مفاهیم مختلف دانست و افزود: این اتفاق بی نظیر باید با بهره گیری از هنر به مخاطبان عرضه شود تا اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشد.

مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: تولید آثار فاخر برای این رویداد از چند جنبه مهم است، نخست اینکه پرداختن به رویداد عظیم اربعین حسینی به عنوان مهمترین اتفاق در مسیر تمدن سازی حائز اهمیت است، دوم پیدا شدن مخاطبان بیشتری برای این رویداد در سطح جهان و سوم اینکه برای رساندن و اثرگذاری پیام های این رویداد مهم نیازمند تولید آثار فاخر هستیم.

وی افزود: همه افراد، شهرها و کشورها باید نسبت خود را با این رویداد عظیم تعریف کنند، نزدیکی مرزی و تبادلات فرهنگی میان مردم عراق و خوزستان سبب ایجاد ویژگی های مشترک بسیاری شده که می توان از میان آن ها به برپایی مواکب در مسیر پیاده‌روی زائران اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد.

مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان تصریح کرد: خوزستانی ها با تأسی از مردم عراق سال هاست که در کمیت و کیفیت بالایی به برپایی مواکب در مسیر اربعین می پردازند.

شهباز با اشاره به اهداف ایجاد سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها، ابراز داشت: این سوگواره خوزستان را به عنوان پایتخت موکب‌ها در نظر گرفت و اصطلاحأ نشانه گذاری بر مسئله موکب ها برای خوزستان ایجاد کرد.

وی گفت: به دلیل پایبندی خوزستانی ها به برپایی مواکب می طلبید که چنین رویدادی برای آن ایجاد شود تا با استفاده از آن مواکب را که نماد هویتی اربعین هستند به نماد هویتی خوزستان تبدیل کنیم.

مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که همیشه گریبانگیر سوگواره ها، جشنواره ها و رویدادهاست، بحث کیفیت آثار ارسالی است، معمولا مشارکت هنرمندان در ارسال آثار سطح خوبی دارد اما یا آثار رسیده کیفیت مناسبی ندارد و مضمون و هدف تعیین شده در تعداد کمی از آثار دیده می شود در اینجا نقش کارگاه های آموزشی در بهبود کیفیت آثار عیان می شود.

شهباز عنوان داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی به هنرمندان برای انتخاب دقیق موضوعات کمک می کند تا مضامینی را که می خواهند به آن بپردازند مشخص کنند.

وی بیان داشت: همانطور که سوگواره امسال نسبت به سال گذشته از نظر کیفیت، کمیت، زمان بندی، تمدید مهلت ارسال آثار، فراخوان و سایر مراحل با فراغ بالی پیش می رود به طور حتم در سال های آینده نیز این سوگواره با کیفیت بسیار بالاتری پیش خواهد رفت.

مسئول حوزه هنری انقلاب اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که این سوگواره در طی سال های آینده به صورت تخصصی تر ورود کند تا شاهد اثرگذاری هر چه بیشتر آن در جامعه باشیم.

شهباز در پایان از زحمات بی وقفه هیئت اجرایی این سوگواره در استان تقدیر کرد و گفت: همانطور که این سوگواره به صورت مردمی کار خود را به بهترین شکل انجام داد امیدواریم که در اختتامیه هم شاهد حرکت خودجوش مردمی برای این رویداد باشیم .