افق های روشن در انتظار سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها

امید مدحج، دبیر بخش فیلم و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در گفت و گو با مرکز رسانه این سوگواره اظهار داشت: طی چند سال اخیر کشور ما کمتر تحت تاثیر اربعین بود؛ زیرا مردم تنها قصد سفر کرده و به زیارت می رفتند؛ هرچه بیشتر گذشت تاثیرات اربعین حسینی در کشور ما بیشتر شد و در خوزستان به دلیل وجود دو مرز فعال و خروج اتباع از استان به سوی کربلا این رویداد ویژه تر دیده شد.

این هنرمند مطرح کشوری با اشاره به تعدد مواکب در استان خوزستان بیان داشت: در هیچ کجای کشور تعداد مواکب اربعینی به میزان خوزستان نیست، براساس آمار تعداد موکب های فعال و ثبت شده استان به ١٢٠٠ می رسد؛ البته برخی مواکب نیز به صورت رسمی ثبت نشده اند و در این زمینه رتبه نخست را داریم.

مدحج عنوان داشت: مستندسازی رویداد بزرگ اربعین در درون استان و کشور عراق می تواند اثرگذاری خاص و ویژه ای را در جامعه داشته باشد.

وی می افزاید: هرساله شاهد تولید آثار بسیار زیادی از هنرمندان کشورهای مختلف هستیم که هرکدام با زاویه دید خاص به این رویداد می پردازند، برخی از این آثار تولیدی در کلیپ، مستند و نماهنگ خلاصه می شود.

دبیر بخش فیلم و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها ادامه می دهد: یکی از دلایل اینکه اربعین در ایران رونق بیشتری گرفت و هرساله شور و اشتیاق مردم برای حضور در این رویداد بزرگ افزایش یافته و بر تعداد زوار افزوده می شود، نتیجه این اتفاقات رسانه ای است.

این هنرمند مطرح کشوری تصریح کرد: هرچه این پوشش رسانه ای بیشتر باشد، توجه مردم دنیا بیش از گذشته به این رویداد جلب خواهد شد و سبب می شود تا مردمی که در برخی نقاط جهان چیزی های زیادی از اسلام نمی‌دانند هم به این سو متمایل شوند؛ زیرا در این ایام همبستگی خاصی میان مردم شکل می گیرد که شاید اعتقادات، دین و مذهبشان هم یکسان نباشد اما پا به پای هم در خدمت زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

مدحج با تاکید بر ضرورت تولید آثار فاخر اربعینی ابراز داشت: جهت دهی این آثار تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است تا در وادی تکرار نروند و موازی کاری صورت نگیرد افزون بر آن به جنبه های مختلف این رویداد پرداخته شود.

وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت مواکب استان خوزستان بخش ویژه ای در قسمت مستند تحت این عنوان در سوگواره تدارک دیده شد؛ گفت: کاری که در دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها صورت گرفت این بود که در بخش نماهنگ، کلیپ و مستند به آثار جهت دهیم.

دبیر بخش فیلم و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها اظهار داشت: یکی از کارهایی که در سوگواره امسال به صورت ویژه دنبال شد، برقراری ارتباط مستقیم با هنرمند بود تا آثار خود را به این سوگواره عرضه کنند و این حرکت زیبا را به تصویر بکشند.

این هنرمند مطرح کشوری بیان داشت: در استان های مرزی مانند خوزستان به دلیل شرایط موجود در پرداختن به مسائل آموزشی در حوزه های عکاسی، پوستر، مستندسازی و… به دلیل کمبود نیروی انسانی، اساتید و تجهیزات در شهرستان ها کوتاهی شده است، خارج از فضای کارگاهی سعی کردیم که این خلا را در قالب سوگواره پوشش دهیم و کارگاه های بسیار خوبی را راه اندازی کردیم که مورد استقبال ویژه هنرجویان قرار گرفت.

مدحج با اشاره به درخواست استمرار کارگاه های آموزشی از سوی هنرجویان در طول سال عنوان کرد: اگر این کارگاه ها با برنامه‌ ریزی دقیق برای تمام طول سال اجرا شوند می توانند از جهت معرفی سوگواره به علاقه مندان و تلنگری برای حوزه ویدیو میان هنرمندان باشد که «شما هم می توانید ».

وی با بیان اینکه در کارگاه هایی که برگزار کردیم، مرتبا به هنرجویان می‌گفتم « پیش بروند و کار سخت نیست» ؛ افزود: با تلاش بیشتر، یادگیری مطالب پایه می توان به آثار قابل ارائه ای رسید و پیشرفت ها با تمرین و تجربه حاصل می شود.

دبیر بخش فیلم و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها ادامه داد: برگزاری کارگاه یکی از نقاط عطف سوگواره امسال بود که به یاری خداوند متعال مورد استقبال واقع شد؛ امیدواریم که ادامه دار باشند و سعی داریم تا زمان اتمام ارسال آثار کارگاه های آموزشی و نقد فیلم های اربعینی را ادامه دهیم.

این هنرمند مطرح کشوری ایده آموزش کار با موبایل را فتح بابی برای ورود علاقه مندان جوان به عرصه هنری دانست که وسع مالی چندانی ندارند و تصریح کرد: برای سال های آینده هم درنظر داریم تا با برنامه ریزی دقیق و منسجم کارگاه ها را در شهرهای بیشتری متناسب با دارایی شهرستان به انجام برسانیم.

مدحج خاطر نشان کرد: سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها از آینده درخشانی برخوردار خواهد بود؛ گروهی که امسال این سوگواره را عهده دار شده است به لطف خداوند متعال در همه فضای‌های مختلف رسانه ورود جدی داشته و مانور فوق العاده ای انجام داده است تا این سوگواره را به همه مردم بشناساند، پخش آثار هنرمندان از همه شبکه های رسانه ملی، ساخت برنامه تلویزیونی خاص به نام سوگواره موکب ها و …. قدم بزرگی بود.

وی ابراز داشت: طی ١۵ سال اخیر درخصوص آداب و رسوم مردم خوزستان در مناطق مختلف پیرامون اربعین رسانه ای نشده بود؛ به عنوان نمونه مردم رامشیر سال های متمادی هیئت دار بوده و در ایام اربعین ٩٠٠ کیلومتر را تا کربلا می پیمایند به لطف خداوند متعال امسال توانستیم این قاب را با کمک صدا و سیمای خوزستان در سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها به تصویر بکشیم.

دبیر بخش فیلم و نماهنگ دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها گفت: حرکت زیبای مردم شریف خلیفه حیدر شوش در پذیرایی از مردم شعیبیه و عبور با قایق آن ها از این منطقه را به تصویر بکشیم. همه این ها لطف خداست تا در مدت اندک با گروهی جوان که عمدتا جوانان دهه هفتادی هستند و هرکدام با شور و اشتیاق کار چندین نفر را در اجرای سوگواره انجام می دهند، آثار ارزشمندی را از سایر کشورها دریافت کنیم .

گفتنی است؛ بنا بر اعلام دبیرخانه و درخواست هنرمندان مهلت ارسال آثار به دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها تا ٣٠ مهرماه تمدید شد.

علاقمندان برای شرکت در این سوگواره می‌توانند آثار خود را تا ٣٠ماه مهر برای دبیرخانه به نشانی mokebha.ir ارسال کنند.