سوگواره پایتخت موکب‌ها، فرا ملی دیده شود

سوگواره پایتخت موکب‌ها، فرا ملی دیده شود/ مشارکت هنرمندان کشورهای عربی در ارسال آثار نشان از جایگاه عمیق این سوگواره در دل مردم مسلمان است.

امیر طرفیانی، مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان در گفت و گو با مرکز رسانه دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این سوگواره در استان اظهار داشت: برپایی چنین سوگواره ‌ای با این وسعت در خوزستان مایه مباهات است اما کاش پایتخت موکب‌ها به صورت فرا ملی و جهانی دیده شود.

وی با اشاره به مشارکت هنرمندان کشورهای عربی از جمله عراق در ارسال آثار تولیدی به این سوگواره عنوان داشت: مشارکت علاقه مندان از سایر کشورها به ویژه عراق در ارسال آثار به سوگواره پایتخت موکب‌ها؛ نشان‌دهنده جایگاه عمیق این سوگوار در میان مردم است.

مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان بیان داشت: باید به سمتی برویم که آثار این سوگواره در سراسر جهان نصب شود و جریان رسانه ای مرتبط با سوگواره پایتخت موکب‌ها به صورت جدی در تمامی کشورهای دنیا راه اندازی شود.

طرفیانی با اشاره به اهمیت استان خوزستان برای کشور افزود: هر برنامه و جریانی که در استان خوزستان به راه می افتد در مرحله نخست باید به صورت ملی و پس از آن فرا ملی در نظر گرفته شود.

وی به آمار بالای هنرمندان خوش ذوق در استان خوزستان اشاره داشت و ادامه داد: یکی از ارزشمندترین نکات سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها، مردمی بودن آن است؛ این سوگواره از دل مردم نشات گرفته و به هیچ جریان دولتی و سیاسی تعلق ندارد.

مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان با تاکید بر نمایش آثار برتر تولیدی هنرمندان خوزستانی در سایر استان ها تصریح کرد: در نمایش ملی و فراملی آثار باید به خودباوری برسیم، هنرمندان خوزستانی ظرفیت ارزشمندی هستند که می توان این ظرفیت را به رخ جهانیان کشید.

طرفیانی با بیان اینکه همه دستگاه های استان پای کار این سوگواره باشند؛ ابراز داشت: با توجه به اینکه دوسال از فعالیت رسمی سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها می گذرد؛ عوامل برگزار کننده آن باید توجه ویژه ای نسبت به انتشار آثار و برگزاری کارگاه آموزشی در مدارس داشته باشند؛ زیرا دانش آموزان آینده سازان کشورند و چه بسا در ایام اربعین نیز با برپایی مواکب هرچند ساده و کودکانه به وسیله تلفن های همراهشان اثری هنری خلق کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه قشر دانش آموز در این سوگواره نباید نادیده گرفته شود؛ گفت: افرادی که در دل آرزوی خدمت در مواکب مسیر منتهی به حرم اباعبدالله الحسین (ع) را داشته اند و بخاطر شغل‌شان به خدمت در موکب های کوچکی بسنده کردند نیز باید در این سوگواره دیده شوند و آثار خود را حتی اگر تصاویر ساده است به این سوگواره ارسال کنند.

مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان در توصیه به عوامل برگزار کننده و ناظران آثار سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در خوزستان اظهار داشت: داوران سوگواره به دلیل مردمی بودن آن، آثار را کیفی مردمی ببینند و به آثار با دید کیفی حرفه ای نگاه نکنند؛ زیرا ممکن است که آثار ساده باشد اما همین که شور و شعف اربعین در تصاویر دیده شود؛ کافیست.

طرفیانی با اشاره به نقش مهم کارگاه های آموزشی در جریان سازی و پرورش هنرمندان مستعد، بیان داشت: برگزاری این کارگاه های آموزشی از این جهت حائز اهمیت است که موج عظیمی را برای برپایی پرشور سال آینده این سوگواره به راه می اندازد و اما نباید بر یافتن بهترین سوژه ها اصراری شود؛ گاهی ایستادن کودکی در موکب ساده بهترین سوژه است.

وی بر استمرار کارگاه های آموزشی در طول سال، پس از پایان سوگواره پایتخت موکب‌ها نیز تاکید کرد و عنوان داشت: کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا را اینچنین می توان برای اصحاب هنری جامعه پیاده کرد ؛ تولید محتوای حسینی نباید تنها مختص به اربعین باشد.

مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان با بیان اینکه جریان سازی برای تولید محتوای حسینی در هیچ زمانی نباید متوقف شود؛ افزود: جوانان جامعه و دانش آموزان را باید با برگزاری کارگاه آموزشی به خلق محتوای حسینی علاقه مند کرد تا سال های آینده شاهد سیل آثار حرفه ای در سوگواره پایتخت موکب‌ها باشیم.

طرفیانی ادامه داد: رشادت و ایثار امام حسین (ع) با پایتخت موکب‌ها برای جوانان و نوجوانان تعریف شود.

وی در پایان گفت: دختران امروز ما در مقابل به پسران علاقه مندی بیشتری نسبت به فعالیت های هنری از خود نشان می دهند و اگر کارگاه ها به درون مدارس کشیده شود به طور یقین در سال های آینده شاهد خروجی های ارزنده ای از سوی همین نوجوانان خواهیم بود.