روایت تصویری اربعین در «پایتخت موکب‌ها»

این روز‌ها حال و هوای شهر‌ها حسینی است و همه می‌خواهند خود را به قافله عظیم عشق برسانند؛ شوق دیدار در این مسیر جان‌های خسته زائران را به سوی خود می‌کشاند، همه عاشقان با هر قوم، نژاد و ملیتی در مسیری که منتهی به حرم یار می‌شود، گرد هم می‌آیند تا قطره‌ای از دریای بیکران معرفت شده و با تأسی از اهل بیت (ع)، مفهوم قیام حسین (ع) و صبر زینب (س) را به گوش جهانیان برسانند.

اجتماع بزرگ اربعین، تمام نشدنی‌ترین نمایش جهان اسلام است؛ نمایشی که در آن تنها یک دلبر و میلیون‌ها عاشق وجود دارد. اربعین مرز نمی‌شناسد و عشاق هنگام وصال به نیم نگاهی از اربابشان هم راضی‌اند. گویی که در این زمان ندای «هل من ناصر ینصرنی» ارباب، بیش از هر زمان دیگری لبیک دارد و کربلایش کعبه دل‌ها می‌شود. چه آنان که در اربعین به دنبال سیراب شدن جان تشنه خود قدم در مسیر ارباب گذاشتند و چه آن‌هایی که به هر دلیل از قافله عشق جا ماندند، هر کدام به نوعی شور و دلدادگی خود را به تصویر می‌کشند.

آنان که از دیدار کوی دوست باز مانده‌اند با خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) رسم عاشقی را مرور می‌کنند و افتخارشان خدمت به زائران امامی است که مصیبتش تا همیشه تازه خواهد ماند. قصه موکب داران مسیر عشق، قصه دلدادگانی است که برایشان فرقی نمی‌کند، پای دیگ باشند یا چای تازه برای زوار حسین (ع) آماده کنند، زیرا پایان هر دو مسیر رسیدن و ماندن یکی است و موکب‌داران افتخار نوکری زائران اباعبدالله (ع) را کمتر از زیارت نمی‌دانند.

در مسیر رسیدن به اباعبدالله (ع) کسی جا نمی‌ماند، همه می‌روند، اما هر کس با شیوه‌ای خاص. یکی با ریختن قطره اشکی در کنج‌ترین قسمت خانه‌اش، یکی با دادن جرئه‌ای آب به زائر حسین (ع) و یکی هم با کوله‌باری بر دوش مسیر دلدادگی‌اش را طی می‌کند و حسین (ع) می‌شود قبله‌گاهش.

خادم حسین (ع) بودن عشق بی‌حد وحصر و قابلیت ویژه می‌خواهد، باید ۴۰ روز بیرق عزای اباعبدالله (ع) بر پا کنی و به دنبال رتق و فتق امور باشی، خادمان حسین (ع) مشک ابوفاضل بر دوش می‌گیرند و در زیر پرچم باب الحوائج آب را برای آل الله به خیمه خدمت می‌رسانند و طعم شیرین امداد‌های غیبی آل حسین (ع) را در این رستاخیز جهانی می‌چشند.

بیان سکانس به سکانس جلوه‌های اربعینی در این پرده نمایش جهانی خود سریالی با میلیارد‌ها قسمت می‌طلبد. در همه پرده‌های این نمایش عظیم، آل حسین (ع) به شیوه‌های خاص و منحصر به فرد با دستگیری از یارانش وارد صحنه می‌شوند تا خادم الحسینی (ع) همواره برای زائران و نوکران این خاندان
محبوب بماند.

این روز‌ها حال و هوای شهر‌ها حسینی است و همه می‌خواهند خود را به قافله عظیم عشق برسانند؛ شوق دیدار در این مسیر جان‌های خسته زائران را به سوی خود می‌کشاند، همه عاشقان با هر قوم، نژاد و ملیتی در مسیری که منتهی به حرم یار می‌شود، گرد هم می‌آیند تا قطره‌ای از دریای بیکران معرفت شده و با تأسی از اهل بیت (ع)، مفهوم قیام حسین (ع) و صبر زینب (س) را به گوش جهانیان برسانند.

این همه واژه را در کنار هم قرار دادیم تا با حمیدرضا بهوندی، دبیر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها همکلام شویم تا از نمایش چهره‌های مردمی موکب‌داری و فراخوان هنرمندان برای خلق آثار اربعینی بشنویم.

او در ابتدای کلام از آغاز به کار رسمی دبیرخانه این سوگواره در استان خوزستان خبر می‌دهد و از تمامی فرهیختگان ملی می‌خواهد که با چشمان رصدگر خود این پدیده بی‌بدیل الهی را به تصویر بکشند و با قدم نهادن در مسیر سراسر نور الهی توشه‌ای برای پایان مسیر غیبت حضرت ولی عصر (عج) بردارند.

بهوندی، موکب‌ها را سفیران انتقال‌دهنده پیام عاشورا به مردم می‌داند و معتقد است که هنرمندان باید با بهره‌گیری از نهضت حسینی (ع)، خدمت بی‌منت مواکب و پیاده‌روی میلیونی اربعین خوراک فرهنگی جامعه را فراهم کنند و روایات در قالب هنر به مخاطبان برسد.

دبیر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها با اشاره به تعدد مواکب در استان خوزستان به دلیل وجود دو مرز مشترک با کشور عراق، این سوگواره را فرصتی ویژه برای هنرمندان قلمداد می‌کند تا لنز دوربین‌هایشان این همایش عظیم پر از اخلاق و معنویت را به تصویر بکشد.

وی رمز ماندگاری پدیده‌ها را در روایت صحیح آن‌ها دانست و بیان کرد: اگر این روایات در قالب هنر برای مردم بازگو شوند در طول تاریخ ماندگارتر خواهند شد، بنابراین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها پذیرای آثار هنرمندان و فرهیختگان ملی در چهار قالب مستند، عکس، پوستر، نماهنگ و کلیپ
خواهد بود.

بهوندی با بیان اینکه مواجهه با حالات درونی زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) از پشت لنز‌های دوربین قابل مشاهده نیست، می‌گوید: هر موکبی که برای خدمت‌رسانی به زائران آل حسین (ع) در مسیر برپا شده است فعالیت‌های خاصی را انجام می‌دهد که این‌ها باید در قالب هنر برای مردم روایت شود.

دبیر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها، حرکت موکب‌داری مردمی اربعین را آزمایشی الهی برای آمادگی حکومت
امام عصر (عج) می‌داند و بیان می‌کند: هنرمندان از به تصویر کشیدن مواکب در قاب‌های هنریشان غافل نشوند، پیوند میان هنر و موکب در این‌جا باید برقرار شود.

بهوندی با اشاره به دبیران بخش‌های مختلف این سوگواره گفت: امید مدحج، مستندساز و تدوینگر شناخته شده کشور، دبیری بخش فیلم و نماهنگ را برعهده دارد، محمد آهنگر، عکاس برجسته کشور دبیری بخش عکس و محمد ترک، گرافیست‌های خلاق، خوش ذوق و حرفه‌ای کشوری به عنوان دبیر بخش پوستر برای پیشبرد این سوگواره با ما همکاری می‌کنند.

او اظهار داشت: دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در خوزستان به همت سازمان تبلیغات اسلامی استان و با همکاری معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند، شهرداری اهواز، استانداری خوزستان، حوزه هنری انقلاب اسلامی واحد خوزستان در حال برگزاری است.

دبیر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در پایان نکته قابل توجه این سوگواره را مردمی بودن آن می‌داند و می‌گوید: سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها به هیچ شخص یا ارگانی تعلق ندارد و کاملاً مردمی است، اعضای هیئت برگزاری آن نیز بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی و امتیازی از این سوگواره در حال فعالیت هستند، چون نگاه ما این است همانطور که در ابتدای انقلاب اسلامی کمیته‌های مختلف به میدان آمده و موفق عمل کردند به دلیل وجود همین نگاه مردمی است. ما نیز علاقه‌مندیم این خاصیت در سوگواره حفظ شود تا فعالیت‌های چشمگیری بر جای بگذاریم.

منبع: جوان آنلاین